donderdag 26 mei 2011

Overslaghaven Gouda 2014 ?

In november 2010 heeft de ChristenUnie in de Goudse Raad een pleidooi gevoerd voor aanleg van een binnenhaven.  Een stad met ambitie, een stad uitstekend gelegen aan het water, moet toch Europees geld binnen kunnen halen voor o.a. een binnenhaven?  Zelfs de locatie is genoemd. Daar kom ik verder in mijn weblog op terug.
Tot mijn verrassing  zien ook de Kamer van Koophandel en RHID de noodzaak van meer gebruik van het water vanwege het dichtslibben van de wegen.
Afgelopen donderdag hielden deze organisaties een open avond om te discussiëren over de aanleg van een overslaghaven.
In het eindrapport van de organisaties valt te lezen dat er voldoende aanbod van containers zal zijn om een overslaghaven in Gouda aan te leggen. De vraag is nu waar zou deze overslaghaven moeten komen en moet het gaan lijken op de containeroverslag in Alphen a/d Rijn?
De genoemde locaties uit het rapport zijn  Middelblok bij Gouderak ( moeilijk bespreekbaar voor gemeente Ouderkerk), locatie ten  noorden van Gouwe aquaduct (wordt parallelweg)en een kleine locatie Sluisdijk.  Is er een alternatief?
Al twee jaar geleden vernam ik van Cyclus dat de huidige locatie niet optimaal is. Dat heeft mij aan het denken gezet. Daarom heb ik in mijn voorstel november 2010  gewezen op het vertrek van Cyclus en daar meteen het investeren in een biogasinstallatie aan gekoppeld . Nu Cyclus op termijn vertrekt uit de Kromme Gouwe ,zie ik dat als een uitstekend alternatieve locatie voor de Goudse overslaghaven. Het is een locatie op een bedrijventerrein, zal  weinig overlast voor woningen bezorgen en  is te klein om de grootte van de overslaghaven te Alphen a/d Rijn te evenaren.  Natuurlijk zijn er ook bezwaren, denk met name aan het transport over de Goudkade. Toch is de locatie beter voor o.a. Westergouwe omdat de vrachtwagens via het Hamstergat naar A12 en A20 kunnen rijden.
Nu is wederom het college van Gouda aan zet, maar wel met het bedrijfsleven als  stimulator  en investeerder  .  De provincie juicht het plan toe, dat betekent vervolgens met hen  subsidie aanvragen  bij Europa voor zowel de overslaghaven als de biogasinstallatie.
Het lijkt me fantastisch om binnen enkele jaren , geen 15 jaar zoals Alphen a/d Rijn, de kranen te zien vanaf mijn sportlocatie aan de Nieuwe Gouwe.
Gouda grijp je kans!!

4 opmerkingen:

  1. Voldoende argumenten om he bedrijfsolven te polsen en het idee uit te tekenen.
    Ben van Bommel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hans du Pre, werkgroep Gouda Krimpenerwaard28 mei 2011 om 20:15

    Beste Gerard,

    Ik moet er inderdaad niet aan denken dat de locatie Middelblok het gaat worden. De Zuidwestelijk Randweg gaat al voor een verdubbeling van het verkeersaanbod zorgen op de dijk. En met een overslagterminal aldaar zou dat nog meer vrachtverkeer geven op die smalle dijk.
    Maar qua aan- en afvoerwegen is de Cycluslocatie aan de Goudkade ook verre van ideaal. Hoe dynamisch uitzicht dat ook mag geven vanuit jouw sportschool.
    Het Gouds Regionaal Architecten Platform (GRAP) heeft in 2008 een m.i. ideale locatie voorgesteld voor een regionale overslagterminal. Die situeren zij in de brede strook water/groen aan de Waddinxveense kant van het Gouweaquaduct. Ook met 'de extra Gouweoversteek' rest daar voldoende ruimte om een insteekhaven aan te leggen. Die paralelweg wordt namelijk stijf tegen het Gouweaquaduct aan gebouwd. Er is daar voldoende ruimte voor een regionale overslagterminal van vergelijkbare grootte als die in Alphen a/d Rijn. Die locatie is ideaal gesitueerd t.o.v. allerlei uitvalswegen. Lijkt mij een geweldig mooi samenwerkingsproject voor Gouda en Waddinxveen. Zoals Gouda daar vlakbij ook succesvol in samenwerking met Moordrecht het Gouwepark heeft opgezet. Er moet wel een brug komen in de Henegouwerweg, of juist niet, maar dan heb je ook wat. Ik stuur je wat plaatjes toe van hoe GRAP de Gouweaquaductlocatie voorstellen en van het ruimtebeslag van de extra Gouwekruising. Want op je blog kan ik geen plaatjes kwijt.
    Met vriendelijke groet Hans du Pre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Hans,

    Hartekijk dank voor het meedenken. Is de kamer van Koophandel op de hoogte van de ideeën uit 2008? We moeten over de juiste locatie niet jaren gaan filosoferen, maar op korte termijn een verantwoorde keuze maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Peter van VLiet7 juni 2011 om 09:50

    Goedemorgen Gerard,
    Ik huldig de voortvarendheid betreffende op korte termijn keuzes maken.
    En onderschijf deze gedachte.
    Graag zou ik ook over de plannen welke Hans omschrijft een afschrift ontvangen.
    Met vriendelijk groet,
    Peter van Vliet.

    BeantwoordenVerwijderen